De afstraffing bij Real Madrid was pijnlijk, maar dat is na zondag allemaal vergeten. Met een overwinning bij aartsrivaal Feyenoord, de eerste sinds 2006, nam Ajax in de Kuip revanche voor de mislukte avond in Bernabeú. “Heel belangrijk, want we wilden niet in een negatieve spiraal terecht komen”, zegt Toby Alderweireld.
Leuk was het niet geweest in de Champions League-wedstrijd tegen Real, afgelopen woensdag. “Voor niemand”, vindt Alderweireld. Dat de Spanjaarden zouden winnen lag in de lijn der verwachtingen, maar de manier waarop was wel erg pijnlijk voor Ajax. “Dat kwam vooral omdat wij heel slecht speelden. Real was goed, wij heel slecht”, blikt de verdediger terug op de 2-0 nederlaag in Madrid. “Tegen Feyenoord hebben we op een juiste manier antwoord gegeven. We lieten de bal veel beter rondgaan.” Vier dagen na het verlies in Madrid waren de rollen omgekeerd: nu deelde Ajax de lakens uit en moest de tegenstander, Feyenoord dus, blij zijn dat het slechts twee goals tegen kreeg. Door een late treffer van André Bahia werd het nog even spannend, maar daarvoor was de spanning ver te zoeken. “We hebben het onszelf nog onnodig moeilijk gemaakt”, zei Siem de Jong tegen de verzamelde pers. “We hebben voldoende kansen gekregen om meer doelpunten te maken. Bovendien hadden we na rust een paar counters beter uit kunnen spelen. Maar tot de 75ste minuut zijn we inderdaad niet in de problemen geweest. We hebben het publiek stil gekregen, dat is een goed teken.” Letterlijk, want na de 0-1 van De Jong viel een pijnlijke, bizarre secondenlange stilte in de met louter Feyenoord-supporters gevulde Kuip. Een merkwaardig moment, vond ook de doelpuntenmaker. “Het werd zo stil, dat ik even niet wist wat er aan de hand was. Ik keek nog achterom om te kijken of er niet toevallig gefloten was of iets dergelijks. Heel gek, die stilte.” Na de goal van De Jong scoorde ook Mounir el Hamdaoui nog namens Ajax, Bahia deed iets terug namens Feyenoord. De punten gingen dus mee naar Amsterdam. Voor het eerst sinds 2006, want de vorige drie seizoenen eindigde Feyenoord-Ajax in een gelijkspel. Volgens Alderweireld is deze overwinning vooral mentaal belangrijk. “We wilden, na het verlies in Madrid, niet in een negatieve spiraal terecht komen. Zeker met de wedstrijd van volgende week tegen FC Twente in het vooruitzicht. We wilden iets rechtzetten, vooral ook voor onze supporters. Dit is voor hen misschien wel de belangrijkste partij van het seizoen, dat weten we. De haat zit diep tussen beide clubs, dat merk je direct als je hier aankomt. Om die reden gunnen we Feyenoord niets en wilden we de punten pakken”, aldus de Belg. Bijkomend pluspunt van de zege is dat Ajax weer aan kop staat in de Eredivisie. Nog voordat hij wist dat PSV en FC Twente punten zouden verspelen bij respectievelijk Roda JC en Heracles Almelo, toonde Alderweireld zich daar opgetogen over. “We willen dit seizoen niet weer in de achtervolging, zoals de afgelopen jaren. Er is in die zin wel iets veranderd in de groep. We hebben een duidelijk doel voor ogen, willen overal winnen. Mocht dat een keer niet mogelijk zijn, moeten we genoegen nemen met een punt. Met die instelling gaan we volgende week ook naar Enschede.”